Vážení zákazníci z důvodu nedostatku zaměstnanců u dodavatele vázacích prostředků se může u produktů, které nemáme skladem prodloužit dodací lhůta o 5 - 14 dnů. Tímto se Vám omlouváme za komplikace a prosíme o trpělivost.
Technické informace
Značení pneumatik
např. 175/65 R14 T82
175 - šířka pneumatiky v milimetrech (175 mm)
65 - profil pneumatiky v procentech šířky, tedy poměr výšky pneu k šířce v procentech (65%)
R14 - vnitřní průměr pneumatiky, tedy průměr příslušného disku v palcích 14"
T - index rychlosti (kód T odpovídá 190 km/h), používané pneumatiky by měly mít vždy stejný nebo vyšší rychlostní index, než je nejvyšší povolená konstrukční rychlost automobilu; čím vyšší index rychlosti, tím je směs pneumatiky měkčí
82 - index nosnosti (kód 82 odpovídá 475 kg)
Tabulka nosnostních indexů
Tabulka rychlostních indexů
Značení disků
např. 7.5x17 ET 35 5x100x64
7.5 - šířka disku v palcích (7.5")
17 - průměr disku v palcích (17")
ET 35 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zanořeno v podběhu a naopak.)
5 - počet šroubů
100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
64 - průměr středové díry
Zkratky u pneumatik
RW,OWT = bílý nápis na bočnici
RB, RBT = černý nápis na bočnici
RY = žlutý nápis na bočnici
TL (tubeless) = bezdušové provedení
TT (tubetype) = provedení s duší
DSST, SSR, ZP, RFT, EMT = samonosná technologie (dojezdové pneu-náhrada rezervy), dojezd po defektu pneu
XNW = bílý pruh na bočnici
C = comercial, lehká nákladní vozidla
INSIDE = strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
OUTSIDE = strana pneu montovaná na vozidlo vně
ULW = pneu s ultralehkou konstrukcí
SI = Speed index - index rychlosti
LI = Load index - index nosnosti
DOT = týden a rok výroby pneumatik (*)
MO = homologace na Mercedes Benz
NO = homologace na Porsche
* = homologace na BMW
F = homologace na Fiat
FR, MFS = zesílená ochrana ráfku
RF, XL = zesílená bočnice (zesílený index nosnosti)
OWL = bílé nápisy na bocích pneumatiky
RBL = vystouplá písmena na bocích pneumatiky
A/T = all terrain
AW = all weather (celoroční)
MS = označení zimních pneumatik (v překladu Mud and Snow – bláto a sníh)
*- z kapacitních důvodů je u námi nabízených pneumatik uveden pouze rok výroby, např. DOT12, takto označená pneumatika byla vyrobena v roce 2012
Skladování pneu
Pneumatiky na discích se skladují poskládány na sobě nebo zavěšeny. Pneumatiky bez ráfku se skladují postaveny vedle sebe (viz obrázek). Aby však nedocházelo k deformacím takto uskladněné pneumatiky, doporučuje se cca 1× za 14 dní pneumatiky pootočit. V každém případě se doporučuje pneumatiky po sezóně před namontováním na vůz nechat znovu převážit v servisu.
Skladování plášťů a duší je třeba provádět v tmavých, suchých a chladných místnostech bez průvanu. Nadměrné vystavování slunci, teplu a průvanu těmto výrobkům škodí a je příčinou předčasného stárnutí, které se projevuje ve formě drobných trhlin na povrchu pryže. Plášť a duše nesmí dále přijít do kontaktu s produkty ropného původu (jako jsou např. oleje, pohonné hmoty, mazadla apod.), které způsobují, že pryž se stává houbovitou a ztrácí své elastické vlastnosti vulkanizátu.
Huštění pneu
Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely, je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Kdy přezout?
Začínají-li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia, je ten správný čas na obutí letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot.
Naopak začnou-li teploty na podzim klesat pod 7 st. Celsia je ten správný čas přezout na zimní pneu. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
Tvary dezénu
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako „outside“ a „inside“
Hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm pro letní a 4mm pro zimní pneu na označených úsecích pro osobní automobily do 3500 kg,nad 3500 kg je již min.hloubka daná 6mm. Provoz na více ojetých pneumatikách je nebezpečný, vzorek nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu. U nových pneumatik je min. hloubka vzorku 7 mm.
V jiných zemích je však minimální hloubka vzorku různá:
- Belgie 1,6 mm
- Bulharsko 1,6 mm
- Dánsko 1,6 mm
- Finsko 1,6 mm
- Francie 1,6 mm
- Chorvatsko 1,6 mm
- Itálie 1,6 mm
- Maďarsko 1,6 mm
- Německo 1,6 mm
- Nizozemsko 1,6 mm
- Norsko 1,6 mm
- Polsko 1,6 mm
- Portugalsko 1,6 mm
- Rakousko 1,6 mm
- Řecko 1,6 mm
- Slovensko 1,6 mm
- Slovinsko 1,6 mm
- Španělsko 1,6 mm
- Švédsko 1,6 mm
- Velká Británie 1,6 mm
Závady pneu
Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
Opotřebovaná různá místa – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlumičů
Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
RUNFLAT pneu
Samonosné pneumatiky s možností nouzové jízdy po defektu. Tyto pneumatiky jsou bezpečnější než standardní provedení.
Umožňují při úplné ztrátě tlaku vzduchu pokračovat v jízdě rychlostí maximálně 80 km/h bez bezprostřední výměny kola.
Ve srovnání se všemi ostatními systémy pneumatik nabízejí pneumatiky Runflat za normálních podmínek používání zvýšenou jízdní dynamiku s lepší adhezí a při defektu pneumatiky kratší brzdnou dráhu, a také vyšší komfort než ostatní pneumatiky pro nouzový dojezd.
Doplňková elastická vložka z teplotně velmi stabilní pryžové směsi v bočnicích pneumatik brání tomu, aby se prázdná pneumatika zahřála až ke vznícení. Proto umožňují samonosné pneumatiky bezproblémovou jízdu, i když v nich není žádný tlak, na vzdálenost cca 150 km i při plném zatížení vozu. Při nižším zatížení nebo v případě, že není pneumatika zcela bez tlaku, je možné ujet vzdálenost několikanásobně větší.